Thursday, May 7, 2009

BEZA PERAGUT DAN SANG PERAGUT

Pagi ini mentari terlalu cerah untuk aku tatapi..dengan keadaan rabun jauh dan silau yang terlampau membuatkan dahi aku semakin berkerut menahan silau..lebih2 lagi mengenangkan kaca mata hitam ku yang tertinggal di dalam kereta abah yang ku pandu semalam..

sesampainya aku di destinasi, mataku terpana pada dada akhbar yang bertajuk '2 LAGI MANGSA RAGUT MAUT'..mangsa ragut maut? apa makna ragut maut? oooooooooo..mangsa ragut, maut..Bahasa Melayu..Bahasa Malaysia..tak sempurna jadinya kalau takde tanda baca..

kesian, tulah perkataan yg akan keluar daripada mulut pembaca..dalam masa 48 jam tiga kejadian ragut yang membawa maut telah berlaku.

PERAGUT..PENCURI DAN YANG SEWAKTU DENGANNYA..langkah berhati2 telah pun diambil oleh mangsa bagi kes kedua. Beg tangannya diselimpangkan dibadan. namun begitu, perebutan beg tangan tersebut antara dia dan peragut mengakibatkan dia terjatuh dari motorsikalnya lalu terjatuh di atas jalanraya dan badannya digilis kereta.
bagi mangsa ketiga pula, seorang nenek berusia 86 tahun maut apabila dia cuba menyelamatkan anaknya yang sedang bergelut dengan peragut..

menurut beberapa saksi daripada ketiga-tiga kejadian, peragut berumur dalam lingkungan 20-an..masih muda..mungkin tiada pekerjaan..desakan hidup memaksa mereka mencuri..

SANG PERAGUT SEPERTI KAMBING, KUDA, LEMBU JUGA ADALAH PERAGUT.
tetapi sang peragut lebih mulia pekerjaannya daripada peragut sbb sang peragutlah yang membantu pakcik India kat sebelah kampung aku membersihkan kebunnya yg penuh lalang dengan memagut lalang,malah, pucuk2 bunga mak aku pun disapunya tapi mak aku halalkan je sbb sang peragut yang ni otak je besar tapi takde akal... sangat berbeza dgn peragut yang cuma tau menyusahkan org, mencuri harta org..
kesimpulannya, sang peragut mmg lebih mulia daripada peragut walaupun peragut dikurniakan akal tapi tak berguna..

2 comments: