Friday, May 8, 2009

SAMA MELAYU TAPI TAK SAMA..

Malam semakin gelap. Lampu di rumah emak semuanya bukan lampu kalimantang..bulat-bulat kecil tapi nyalaannya mampu menerangi segenap sudut rumah emak..

anak-anak kecil di rumah itu kegelisahan..merengek..memecah suasana bila aku mencabut plag laptop dari dada pasangannya yang melekat di dinding yang agak sejuk pada malam hari..malas melayan kerenah sikecil-kecil yang membingitkan, aku memasukkkan cd Shrek sebagai tayangan pertama mereka pada waktu itu..hmm..betapa hebatnya penangan Israel yang menghasilkan filem..filem yang mampu menundukkan ibubapa supaya mengikut kehendak anak.

Tepat jam 8 malam aku menekan butang nyawa televisyen jenama Toshiba bersaiz 14" di atas kabinet..hmm..berita baru bermula..

'SIDANG DUN PERAK KELAM KABUT'..wow..hangat tv3 nih..mmg memalukan orang-orang melayu..kesimpulan yg berlaku mlm tadi dari sudut pandangan kacamata aku sbg org melayu :
appa daa...disebabkan nak lantik speaker yg dah tentu dua2 tu bukan org melayu, pun nak bergaduh2 panjat kerusi..nak aku kata bongok semuanya lulus SPM kira terer la tu walaupun dulu 7 subjek jer..yg aku mmg hangin giler, boleh mamat2 speaker dua &*$%# tu dok sengeh2 sbb org melayu bergaduh pasal depa berdua..
bangkai bernyawa btl..
malulah jadi org melayu kat perak..

sama melayu tapi tak sama..semuanya banyak sama, rambut ada itam putih, kulit sama kaler..agama sama tapi pandangan, apa yg diperjuangkan mmg taksama sampai bangsa sendiri pun kena sepak mlm tadi..sian..sama melayu tapi tak sama..tulah dia org melayu kat malaysia..

aku jawa bukan melayu..ahaks!

No comments:

Post a Comment