Tuesday, May 26, 2009

TRAGEDI

Aku terjaga tadi..tak lena mengenangkan justifikasi tugas bagi penambahan jawatan yang aku buat semalam..banyak jugak tu..hmm..rindu pada kawan2 aku..

Kawan2..maafkan aku sbb tak sempat nak meluangkan masa..25-27 Mei adalah tarikh kritikal untuk aku menyiapkan perancangan perjawatan utk jangka 5thn mendatang..mmg keje giler..Entahlah..mayb ni satu tanggungjawab yang perlu di settlekan sebelum aku berangkat menyandang jawatan pendidik..

Petang smlm habis meeting jam 6.15ptg..terkocoh2 aku pulang..hehe..jalan balik rumah, dah upgrade jadi highway..best sangat utk pecut waktu petang..sesampai aku di simpang 4 Bangi, Salak Tinggi, Putrajaya (abah kata simpang Gudep..nama kwn dia Gudep tuuuh..kihkihkih) penat melihat gelagat org2 yang dok kat depan keta aku..

Ada yang korek idong (cara dia korek tu mcm nak tangal bulu idongnya), ada yg merenung lampu TL (mau tembus lampu tu kalau dia ada power superman), ada yang goyang2 badan mendengar lagu agaknya..Sebelah kiri keta aku, bas kilang yang zaman 80-an punyer dulu..bleh tahan 'cantik' kalernyer..depan bas tu ada keta merah proton aeroback yang menyalakan signal kekanan..aku terdetik..sengal jugak minah ni..dok sebelah kiri tapi nak ke kanan plak..

Apabila lampu hijau menyala, aku meneruskan perjalanan..eh..semua kenderaan dah berjalan, keta merah tadi stuck kat situ..bila aku toleh, aku nampak kakak tu dah terlentok, dia bukan hidupkan signal ke kanan, tapi signal emergency..aku pun berhenti dikiri jalan..konon mcm nak jadi supergirl laa..

bkn apa, aku pn pernah alami benda tu masa pregnant anak no 2 dulu..dgn pressure mcm2 benda, doktor kata aku kurang darah..akhirnya hospital putrajaya jadi tempat percutian yang aaaamat 'menggembirakan'..tapi, sedih jugaklah sbb, ex-asben yg masa tu masih suami aku tak dtg pn tgk..tapi takper..redha jer..jadi isteri kan seme benda kena redha jer..dah tak boleh dtg nak buat lagu mana..

sambung citer..bila aku nak kuar keta jer, ada pulak pakcik India blakang bas tu ketuk tingkap akak tu..akak tu tak bangun2..pastu sorang lagi penyelamat dunia dtg kat keta tu sambil pegang handphone..call ambulan@polis dengkil yang lembab giler tu agaknya.. sori sesaper polis kat sini..bukan apa, waktu ada adegan keta aku kena block ngan mamat psycho 3 minggu lps, ada road block tgh dijalankan..

aku pn bagitau kat akak polis tu, tolong tahan orang belakang ni sbb dia dah pernah pecah masuk opis aku, pernah block keta aku kat jalan lebih dari 3 kali dan dah 2kali aku buat report..bile berhenti kat tepi, apa jadi?? akak tu kata "dik, report polis ni masih valid tapi dia tak menimbulkan ancaman, kami takde kuasa nak tahan.."
..dah lah..tak baik mengumpat..huhuu

sambung citer..tak sampai 10 mnt polis sampai..aku pun masuk balik keta, teruskan perjalanan balik rumah..entah apa citer akak tu..aku harap dia masih bernyawa..sedih beb kalau tetiba ada plak sedara mare kita meninggal dlm situasi mcm tu..apapun, banyak2kanlah berzikir..kalau tak sempat berzikir lps solat, amalkan baca zikir lps solat tu waktu kita dalam kereta..Insya Allah..selain daripada melengkapkan amalan yang tak berapa nak legkap selama ni, kita boleh rasa Allah SWT mmg hampir dgn kita..

Rasulallah sendir pernah berpesan pada sahabat, harta yang paling berharga adalah lidah yang berzikir..fikir2kan dan selamat beramal..

1 comment:

  1. emm selawat zikir penenang hati,,lagi2 hati macam kita ni ean sntiasa dilanda dugaan yg tek henti..tanda Allah prihati n sayang kat kita jd cara pembalasan kita juga ingat kat Pencipta kita sentiasalah berzikir untuk mengingatiNya

    ReplyDelete