Thursday, May 14, 2009

13 MEI..AKU TERLUPA

'pooonn...poonn..' Lori yang sarat muatan membunyikan hon terlalu kuat sampai nak tercabut rasanyer telinga aku..aku pandang ke dalam cermin sisi..lantas aku tersenyum..'waaaaaaaaaaahhh..ramainya lembu atas lori tu' desis hatiku selamba mem'belanda'kan bahasa melayu..pagi ini terlalu damai buat aku..

Mendaratkan seluruh badan di atas kerusi pejabat yang mmg empuk sangat merangsangkan aku untuk tido..hehehe. Aku terpandang memo 'Perlantikan sebagai Pengerusi dan Ahli Jawatankuasa Khas Kajian Semula Struktur Organisasi Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB)'..Hmm..semakin rumit..tapi aku tetap bersemangat untuk bantu kawan-kawan aku naik pangkat sebelum aku di postingkan semula ke sekolah..aku akan buat sesuatu untuk kepuasan kerjaya aku.

Mataku terpana pada kalender kuda pemberian pelanggan AELB yang memperbaharui permit import bahan radioaktif. Hari ini 14 MEI! Hampir aku terlupa tarikh keramat yang menyebabkan aku fobia untuk melangkahkan kaki ke panggung wayang.Peristiwa 13 Mei 1969 merungkai sejarah bermulanya aku cintakan bangsa melayu. Aku sekadar merungkai sejarah silam yang abadi dlm ingatan, tidak berniat untuk aku memasukkan diri aku ke dalam sel ISA mahupun terikat di bawah Akta Hasutan 1948.

apa yang telah dilakukan oleh Bangsa Cina? aku copy paste from Peristiwa 13 Mei - Wikipedia :
-Ketika berkumpul, cerita-cerita tentang kebiadapan ahli parti Gerakan tersebar dan meluap-luap. Jam 3.00 petang datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak.
-Seorang wanita mengandung yang dibunuh dan kandungannya dikeluarkan daripada perut dengan menggunakan besi penggantung daging babi.Sebelum menghembuskan nafas terakhir wanita tersebut sempat memasukkan semula janin yang terkeluar itu kedalam perutnya.
-Pemuda-pemuda Cina dari kongsi-kongsi gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung. Penonton Melayu di panggung tersebut ramai yang mati. Ini termasuklah dua orang Askar Melayu yang tinggal di Sungai Ramal, Kajang. Seorang polis bernama Rahim yang tinggal di Kuala Lumpur yang turut menonton wayang di Odeon terkena tetakan di kepala dan berpura-pura mati. Beliau masih hidup hingga sekarang.

Menyingkap semula sejarah mak aku, masa tu dia form 6 kat Sekolah Alam Shah Jalan Cheras, asrama plak kat Jalan Hill Kg. Baru. Darurat 3 hari tak makan, bekalan air ke asrama di racun dan pelajar lelaki hanya ada senjata buluh runcing.

Abah aku Rejimen Askar Melayu Diraja plak cerita, seorang perempuan cina dengan berpakaian basah lencun masuk ke dalam stor sekolah. Sekolah Kebangsaan Kampung Baru menempatkan ratusan orang melayu. Apabila diserbu, wanita tersebut sedang memasang bom dibadannya..Nauzubillah..

Melayu sekarang? bertelagah sesama melayu-Islam..singkaplah semula sejarah Perjanjian Pangkor yang menjadi tirai terlepasnya kuasa orang-orang melayu di tanah air sendiri..bersatulah sepertimana bersatunya orang-orang melayu ketika malayan union 1946-1948 ditentang..

Ya Allah..kekalkan kedamaian yang tanah air yang kami cintai..

No comments:

Post a Comment