Thursday, April 16, 2009

PADUKAH PERPADUAN?

Melayu yang semakin layu..cuma melayu yang mahukan perpaduan kaum..bertepuk sebelah tangan kemudian menghindarkan melayu lain yang berpaut pada haluan kiri..apalah maknanya perpaduan kaum jika kaum sendiri terpinggir? malah, melayu juga yang meminggirkan kaumnya sendiri..lihatlah usaha kerajaan..
Kerajaan baru dengan gahnya menggesa rakyat bersama kerajaan dengan penuh taat setia dan patuh menjayakan aspirasi 'Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan'. Perlu dilihat kepada beberapa isu-isu perpaduan yang pernah timbul. benarkah aspirasi ini mampu mewujudkan perpaduan kaum yang hanya orang-orang melayu impikan?
Memetik keratan akhbar dari Utusan Malaysia "Gagasan Malaysian Malaysia telah lama diperjuangkan oleh DAP. Dasar ini memperjuangkan keadilan dan kesamaan hak bagi rakyat dengan matlamat menghapuskan pemerintahan beraja, kedudukan agama Islam dan hak-hak istimewa orang Melayu termasuk semangat Dasar Ekonomi Baru (DEB).
Sejak tahun 1960-an lagi DAP memperjuangkan gagasan itu dengan matlamat menghapus kontrak sosial dan ketuanan Melayu. Jadi majoriti kaum Melayu dan Bumiputera tidak boleh disalahkan jika mereka berasa kurang selesa dengan tindak-tanduk pembangkang dan pemimpin akhbar yang cuba menguji kesabaran penduduk pribumi.
Sudah banyak kaum pribumi beralah dan bertolak ansur demi memberi peluang kepada semua kaum agar dapat hidup saling hormat menghormati antara satu sama lain."

Semakin lantang suara-suara sumbang yang meminggirkan hak orang melayu di Tanah Melayu. Mereka tidak menghormati hak-hak orang melayu. Apa yang tinggal pada melayu cuma kuasa politik yang tak begitu mantap, kedudukan agama Islam yang dipertikaikan, HAK ISTIMEWA ORANG MELAYU yang telah banyak dikongsi..Sebenarnya, apa yang melayu ada, segalanya telah pun diberi kepada kaum lain.
Sepatutnya jika mahukan perpaduan yang mantap, pelihara dahulu kaum sendiri jangan jadi seperti kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan..perpaduan takkan mampu dicapai jika bangsa lain mahukan perpaduan tetapi menidakkan hak-hak orang melayu.

No comments:

Post a Comment