Thursday, April 9, 2009

BERKAT KER?

hari ini aku melihat dunia yang terlalu luas..saujana mata memandang..
apalah sangat seorang manusia kerdil jika dibandingkan dengan kekuasaan yang Maha Esa..

Terlangkau ingatanku kembali pada hari-hari yang berlalu..
Aku tegak berdiri memerhati ikan-ikan segar di pasar Pekan Dengkil..
Memerhati gelagat pembeli dan penjual yang saling tawar menawar harga, mataku terpana ke arah seorang lelaki tua, wajahnya yang dimamah usia..
Usianya ku agak 80-an..sambil mengangkat bakul ikan, dia tersenyum tawar ke arahku..
tangannya yang kasar, urat dawainya seakan timbul terjojol di sebalik kulitnya yang gelap dan berbintik.. dia ni takde anak agaknya, sian keje jugak dah tua-tua pun..detak hatiku..

terdetik difikiranku, aku sepatutnya bersyukur dengan apapun pemberian Allah..
Aku seringkali mengeluh dengan tugasanku, mengharap Allah memakbulkan doa-doaku..
Sedangkan aku?

tidak melihat pada rezeki yang tidak berkat..mungkin..
tanggungjawab yang tidak kutunaikan sepenuhnya..
amal ibadatku yang sambil lewa..agaknya..


aku ni pun satu, kat tempat keje, dok mengulor ngan kawan2 aku yang sememangnya mereng-mereng belaka..ngumpat sana, ngumpat sini..mcm tak takut dosa..
asal keje siap je, mulalah...melepaaaaakk...
kononlah selesaikan masalah org, padahal..masalah sendiri tak terpikul..mungkin sbb tu rezeki tak berkat..ada je halnya..
dapat gaji jer, mulalah..tingkap kete rosaklah, geran keter ilanglah, fius besar kat rumah terbakarlah...semuanya nak pakai duit..nampak bebenor tak berkat..


PADAN MUKA HAKU..huhuhuhuhu

1 comment:

  1. Kadang-kadang, apa yang berlaku itu bukan sebab rezeki tidak berkat tetapi sekadar ujian supaya kita lebih kuat dan tabah... Insya-Allah, selalu-selalu la bersyukur supaya rezeki akan dimurahkan lagi... hehee

    ReplyDelete