Tuesday, August 18, 2009

KALAU AKU MARAH..



ni syirah..anak aku no. 2. Ahad hari tu aku bawak pi Hospital Serdang untuk saringan H1N1. Alhamdulillah, anak aku bukan antara manusia yg menghidap wabak maut tu..



ni kaunter 1 untuk saringan awal..aku sampai disitu jam 9.35 pagi, tamat rawatan jam 10.15. inilah kali pertama aku mendapat rawatan yang paling cepat di hospital kerajaan.

hari ni, aku bawa pulak cicilah ni ke klinik kesihatan Dengkil utk blood test..cepat juga, kira ok lah tu..nak jadi cerita, time aku nak amik ubat kat farmasi, staf kat situ chinese perempuan yg masih muda..

dalam masa yg sama ada pulak pakcik tua dalam umur 60-an datang untuk dapatkan ubat. staf tu kemudiannya mnyuruh pakcik berkenaan klipkan surat ubat dgn nombor giliran..tapi dalam keadaan menengking2..haku pun hangin dengar dia memekik2 tak tentu hala sbb pakcik tu tak faham.

silap org la cina nih..aku pun pegilah kat kaunter tu..aku mintak kat pakcik tu borang ubat dia. lps aku tolong pakcik tu, dgn geramnya aku pun bersuara :

" u ni staf kat sini, u tau apa yg perlu u buat kalau customer tak faham apa yg u cakap. u sepatutnya dah tau pakcik tu tak faham, why not u tolong dia? yg u terpekik2 tak beradab dgn org tua tu, kenapa? kalau u tak boleh hormatkan dia sebagai customer u, tolong hormat dia sebagai orang tua, faham??"

entahlah..aku bukan hangin sbb apa2..tapi, sbb dia bangsa cina..aku pun tak tau knp aku tak boleh bertolak ansur dgn bangsa lain..

lps pakcik tu pegi, turn aku pulak..pandailah pulak minah tu berlembut dgn aku. aku pun tanya, " mana u punya tag nama? if anything happen after this, i report budi bahasa u pada biro pengaduan awam.." dia cuma kata "i'm sorry, madam"..

aku takdelah segarang tu, tapi dah dia tengking2 pakcik tu, hangin jugak aku..

aku hari2 berdepan dgn customer..aku yg kena tengking lagi ada..takper, aku penyabar bila org marah2..tapi kalau turn aku marah, aku mmg tak sabar..

1 comment:

  1. garang u mek...i like...beselah komunis tk sedar diri..cmpak je kt lmbg..sblm ni melayu je..mesti baru tu,....sengal..

    ReplyDelete