Saturday, August 27, 2011

MUNJUNG

Munjung ialah budaya menghantar masakan atau makanan kepada adik beradik dan ibu bapa atau kepada sanak saudara seperti sepupu, ipar2 dan yang sewaktu dengannya ketika berada di dalam bulan Ramadhan. biasanya diamalkan oleh masyarakat jawa..macam aku..aku orang jawa..so, hari ni dah mula masak2 untuk munjung..

pagi ni adik beradik belum sampai lagi...jadi, kerahan tenaga pekerja bawah umur dijalankan. Chefnya, mak akulaaa...siapa lagi..tahun lepas abah kat icu..mak jaga abah...so, aku ngan anak2lah yg mengerjakan semua ni..tapi, Alhamdulillah...tahun ni abah dan mak sihat.


Subuh2 hadam dh bangun sbb kena tolong masak.kenapa ada 2 orang jer anak aku yg menolong? yang sorang lagi, suka curi tulang..sbb tu badan dia takder tulang..isi gebu sepenuhnya..apa dia buat?



dia menggunakan laptop paksu utk menonton citer Chipmunks..



Ini bukti aku memasak taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaawwwwwww....kihkihkih! ni rendang daging..sebelum tu aku masak rendang ayam..



lama bebenor nak menunggunya...ada ke org pasar borong tu potong daging bersaiz 2 inci.4 segi tepat plak tu..jenuh nak tunggu daging empuk..



ok...hantaran munjung dah siap..semua sekali ada 19 set..dalam tu ada sambal udang, sayur tumis, rendang ayam dan nasi impit..rendang daging aku simpan untuk aku makan sorang-sorang... hahahahahahahahahahahahahahaah!

1 comment: