Thursday, July 16, 2009

aku suka..

Aku memang penggila iklan..setiap iklan baru, aku suka nilaikan dari aspek humor, etika dan meseg yg hendak disampaikan..walaupun org anggap iklan sebagai sesuatu yang gila, bodoh dan tak menarik, tapi pada aku tu semua satu pemikiran kreatif yg tak dapat kita jangkakan..kita sendiri tidak terfikir bagaimana pegawai marketing boleh terfikir akan kelucuan, kesedihan dan apa jua yang diterapkan didalan iklan..antara iklan yg aku suka tengok dah semestinya digi, iklan hari2 perayaan petronas, iklan kfc..







ada jugak iklan yang memang tak bermoral dan menjelikkan..banyak sangat iklan yang mengajar kanak2 mencuri. antaranya iklan ubat batuk cap ibu dan anak (budak2 curi buah mangga), iklan pencuci daia (curi buah jambu) dan bermacam2 lagi yang menjelikkan..makan sambil berjoget, minum berjalan tak ketinggalan yang nampak menjatuhkan maruah wanita dengan iklan tuala wanita!. pernah juga sewaktu di IPPM Melaka, kami menghantar memorandum untuk membantah sekeras2nya iklan tuala wanita. tetapi malangnya kami diberi amaran agar tidak mencemar nama baik Institut Perguruan Perempuan Melayu. hmm..yela, perniagaan dan politik kan bergabung..takde perniagaan, tumbanglah politik..begitu juga sebaliknya..senario begini akan sentiasa berulang.

1 comment:

  1. ko tau kekdang org tk fhm msg iklan tuh..tapi aku faham,...sebab aku ade le blaja bab iklan n marketing..mmg kena kretif nk wat iklan...cuma sbg penonton kita selalu sakaftfsirkan ape yg advertisor mahu sampaika...

    ReplyDelete